2020 v2 - nytt festivalprogram er lansert. Sandefjord 30. juni til 3. juli
2020 programtema

Illumination

Årets program har vi kalt lllumination. Den 16. desember 1999, på Beethovens 229ende fødselsdag, skjedde den største gammastråleeksplosjonen noen gang observert i universet. Gløden etter eksplosjonen, som fikk navnet ‘The Beethoven Burst’, var også den sterkeste og lengstvarende. Det kunne slik minne om gamle Ludwig, både i det eruptive for sin samtid og i sin lyskraft og påvirkning av komponister etter ham. Vi presenterer utvalgte verk av mesteren selv i jubileumsåret, blant andre hans tre siste klaversonater spilt av legendariske Elisabeth Leonskaja. Dertil sentrale verk av komponister som på forskjellig vis forholdt seg sterkt til ham.

Schubert hadde et dypt ærbødig forhold til Beethoven og beundret ham voldsomt. Han opplevde vel like mye å leve i Beethovens skygge som i hans lys. Da Schubert hørte Beethovens ciss moll strykekvartett, spurte han: “Hva er det igjen for oss andre å komponere?” Vi spiller flere av Schuberts verker, og setter av en sen kveld til uendelig sødme og like uendelig tristesse med hans sangsyklus ‘Die Schöne Müllerin’ med den fremragende tenoren Nicky Spence og hans faste akkompagnatør Dylan Perez. Vi har tre strålende pianistinner fra den russiske sfære, Leonskaja riktig nok fra Georgia. De to andre er Polina Leschenko, heftig og virtuos i den store stil, og Marina Kan Selvik, som har gjort nordmann av seg, og nå er i ferd med å få stadig større oppgaver.

”Hva er det igjen for oss andre å komponere?.”

– Franz Schubert

Britten hadde et voldsomt forhold til Beethoven, og også til Brahms i sin tidlige ungdom. Dette forholdet kjølnet etterhvert i nærmest fadermordlignende grad. Men Schubert forble et livslangt kjærlighetsforhold for Britten, og det er et slektskap mellom de to. Det er som eventyr: Idyllisk, pastoralt, magisk lysende men ofte med noe tragisk og angstfylt i bunnen.

Årets festival åpnes og avsluttes med to av Brittens helt fabelaktige verker for tenor og strykere: ‘Les illuminations’ åpner ballet med ekstatisk surrealistiske lysglimt til Rimbauds tekster, og ‘Serenaden’ med et horn i tillegg avslutter det hele med fjerne, ensomme hornklanger. Tenorpartiene synges av før nevnte Nicky Spence, som nettopp vil ha gjort dem ved Brittens egen festival i Aldeburgh, og den legendariske hornisten Frank Lloyd sørger for britisk timbre også i hornpartiet.

Orkesteret er nystartede Fjord Festival Strings, sammensatt av noen av Norges fremste strykertalenter. Vi vil også få høre flere av dem i mindre kammermusikkonstellasjoner, med hverandre og med de etablerte internasjonale solister. Dette gleder vi oss stort til; musikkens verden er forunderlig grenseløs, og i få sammenhenger kan aldersforskjeller nærmest fordampe, som i inspirert samspill.

Av strykerne er vi stolte over igjen å ha med oss den fabelaktige sveitsiske cellisten Christian Poltera. Fiolinisten Esther Hoppe blir også gledelig gjenhør for Fjord Classics publikum med sitt noble og poetiske spill. Fiolinvirtuosen Viviane Hagner er hos oss for første gang, det samme gjelder den fantastiske klarinettisten Christoffer Sundqvist, som ellers lyder navnet Toffe. Han blir blant annet å høre i Schuberts store oktett, samt Sebastian Fagerlunds oktett for samme besetning. Sundqvist og Fagerlund har sammen vært kunstneriske ledere i Ruskfestivalen i Jacobstad. Vi ser enormt frem til å ha Fagerlund hos oss gjennom hele perioden som årets festivalkomponist. Å få lytte til en så fremragende samtidskomponist gjennom flere verk, satt opp mot de store klassikere, vil gi oss muligheten til å stifte bekjentskap med en av vår tids virkelig betydelige videreførere av vår ubegripelig rike og vidunderlige musikkarv.

Med oss har vi også to musikere med Sandefjordopphav, Per Hannisdal, solofagottist i Oslo Filharmonien, en av fire Sandefjordbrødre som alle fikk fremskutte posisjoner i Oslos orkestre. Dertil Hans Mathisen, som har valgt å bli boende i herlige Sandefjord. En jazzgitarist av de aller beste, godt kjent i byen….og langt utenfor. Han blir å høre sammen med tre fremragende unge sangere: Young Voices.

Fjord Classics er en plante som får stadig dypere røtter i Sandefjord, samtidig som bladverket strekker seg videre oppover.

Velkommen til store konsertopplevelser!

Lars Anders Tomter og Camilla Kjøll,
kunstneriske ledere

Velkommen til 2020-festivalen i vakre Sandefjord fra 30. juni til 3. juli. Fire dager med uforglemmelige musikkopplevelser.

NO
EN NO